DS Børøysund
Dampskipet Børøysund fra 1908, er i dag et seilende og levende kulturminne med hjemmehavn i Oslo.
DS Børøysund holder fortsatt dampen oppe
Det er Norsk Veteranskibsklub som har eid båten siden 1969 og i mer enn femti år sørget for drift, vedlikehold og restaurering av fartøyet. Alt vesentlig ved hjelp fra frivillige mannskaper, en innsats som i 2014 fikk sin anerkjennelse da Riksantikvaren fredet fartøyet. I sin lange levetid har båten tilhørt flere rederier og gjennomgått mange ombygginger før hun kom i klubbens eie.
Dagens tilholdssted er Akershuskaia i Oslo
DS Børøysund har blitt godt vedlikeholdt og er fortsatt sjødyktig, og tilbyr en unik opplevelse for både fastboende og turister som ønsker å oppleve en bit av norsk dampskipstradisjon på nært hold.
Skipet er et viktig kulturminne og en populær turistattraksjon, og er en påminnelse om den viktige rollen dampskipene spilte i Norges historie som transportmiddel og som bindeledd mellom byer og bygder langs kysten.
DS Børøysund har fortsatt eget postkontor og fører postflagg. Fartøyet har fast kaiplass på Nordre Akershus i Oslo siden 1978.
I sommerhalvåret tilbyr vi charterturer med firmaer/privatpersoner, og åpne turer for publikum.
NVSK har deltatt i en rekke veteranskipsstevner i Norge og utlandet gjennom de siste 40 år med DS Børøysund.
Foto: NRK/Helge Lyngmoe
DS Børøysund - 100 år i 2008
DS Børøysund ble bygget i 1908, og i 2008 feiret vi 100-årsjubileum for skipet. I den anledning ble det arrangert en 2 måneders lang jubileumstur til gamle fartsområder i Vesterålen og Lofoten.
På vei ble det arrangert omvisning på skipet, og det ble også holdt foredrag om skipets historie. Underveis fikk passasjerene oppleve den vakre kysten av Nordland, med fjell, skjær og øyer.
Langs hele seilasen ble Børøysund møtt av mange interesserte publikummere som fikk komme ombord. Langs Helgelandskysten hadde vi et samarbeide med Hurtigruten slik at passasjerer kunne være med Børøysund en strekning og ta Hurtigruten på retur. I Lofoten og Vesterålen var det mange flotte arrangementer og turer. Båten og mannskap ble tatt i mot på en fantastisk måte - et minne for livet!
Jubileumsturen til DS Børøysund var en flott markering av skipets 100-årsjubileum, og en unik mulighet til å oppleve den vakre kysten av Nordland.
Se også NRK Nyheter: 100-års jubilant hjemme igjen
Bilder fra jubileumsturen av fotograf Helge Lyngmoe for NRK
Se også billedgalleriet til Bladet Vesterålen fra turen
Historien om DS Børøysund
Fartøyet het opprinnelig Odin og ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Verksted (TMV) i 1908, for Trondhjems Lægtercompagni. Den var en høyst uvanlig kombinasjon av passasjer-, laste- og slepebåt, med eget postkontor og salonger.
Historien til Børøysund er både lang og spennende. Her kan du lese historien:
DS Børøysund - filmstjerne og diva
DS Børøysund har vært med i flere filmer opp gjennom årene. Her er noen eksempler:
"Andrine og Kjell" (1952) - En norsk film som er basert på boken med samme navn av Gisken Wildenvey.
"Himmel og helvete" (1969) - En norsk film som er basert på boken "Mordene i Barkvik" av Nordahl Grieg. DS Børøysund spiller en viktig rolle i handlingen.
"Call Of The Wild (Når villdyret våkner - 1972)” - En familiefilm/ eventyrfilm fra 1972 regissert av britiske Ken Annakin. Opptakene ble gjort i Oslo. Hovedrollen var fyllt av Charlton Heston.
"Måker" (1990) - Den konkursrammede skipsrederen med familien reiser med DS Børøysund til den øyen i Hvaler der sommeren skal tilbringes.
"Frida - med hjertet i hånden" (1991) - En norsk dramafilm som handler om en ung kvinnes oppvekst på 1920-tallet. DS Børøysund blir brukt som transportmiddel for hovedpersonen i en scene.
"Jakten på nyresteinen" (1996) - En norsk eventyrfilm der DS Børøysund blir brukt som transportmiddel for hovedpersonene.
"Berlinerpoplene" (2007) - En norsk dramafilm som er basert på en roman av Anne B. Ragde. DS Børøysund er med i flere scener som transportmiddel.
"Max Manus" (2008) - En norsk krigsfilm som handler om motstandsmannen Max Manus. DS Børøysund blir brukt som transportmiddel for Max Manus og hans kamerater i flere scener.
"Jernanger" (2009) - En norsk dramafilm som handler om en eldre mann som forsøker å finne ut av hva som skjedde med faren sin under andre verdenskrig. DS Børøysund blir brukt som transportmiddel for hovedpersonen i flere scener.
“Munch” (2023) - En norsk spillefilm om en av verdens største kunstnere gjennom tidene. Flere scener spilles ombord på DS Børøysund.
Det er verdt å merke seg at DS Børøysund ikke alltid spiller seg selv i filmene, men blir ofte brukt som et generisk dampskip fra tiden det ble bygget i 1908.
Dugnadsarbeid og vedlikehold
Vedlikehold av en over 100 år gammel passasjerbåt er krevende, omfattende og interessant.
Det aller meste av vedlikehold og reparasjoner ombord skjer på de ukentlige dugnadene gjennom hele året, der en engasjert gjeng med klubbmedlemmer deltar i arbeidet. Faste dugnadsdager er tirsdager fra ca kl 12.00 og utover dagen og ettermiddagen avhengig av hvor mange som er tilstede til en hver tid. I mesteparten av vinter, vår og høstsesongen er det dugnader også på lørdager. Og rett før sesongstart er det aktive der flere ganger i uken for å få båten ship-shape til seilingssesongen starter. Alt organiseres og tilrettelegges av faste arbeidsledere.
I enkelte tilfeller er vedlikeholdet og arbeidet av en slik art at det er nødvendig å skaffe bistand fra eksterne leverandører, verksteder og enkeltpersoner.
Disse oppgavene blir definert av dugnadsgjengen og formidlet til styret der tidsplan, omfang og finansiering av arbeidene blir vedtatt.
Selv om klubbene er felles for begge båtene (Børøysund og Styrbjørn) er vedlikeholdet og dugnadene spesielle for den enkelte av båtene.
Børøysund har en kjerne av 10-12-personer utenom seilingsseongen, som fortrinnsvis arbeider jevnlig med Børøysund, mens det i seilingssesongen er betydelig flere, som bidrar som mannskap, inkludert noen fra Styrbjørns aktive også.
Tekniske spesifikasjoner Børøysund (2008)
Kjennetegn: LDBP
Brutto registertonn: 179,38 (tidligere 157,95 – 190)
Lengde: 108 ̕ 8ˮ (33,1 m)
Bredde: 18 ̓ 3ˮ (5,5 m)
Dypgående: 12 ̓ (3,6 m)
Passasjerantall: 90 (tidligere 100 – 238)
Maskin: Trippelekspansjon
Effekt: 210 IHK
Kjeletrykk: 150 lbs. (tidligere 175 lbs.)
Kullforbruk: Ca. 220 kg per time
Bunkerskapasitet: Ca. 14,2 tonn i baksene
Fart: 9 knop (tidligere ca. 10 knop)